Прочетен: 10609 Коментари: 18 Гласове:
Последна промяна: 08.10.2012 18:48
Този текст е публикуван в днешния брой на "Седем".
ЛЯВА ЯРОСТ
На 2 февруари т.г. Айн Ранд щеше да навърши 105 години. Тя е родена в Русия, истинското и име е Алиса Розенбаум, но почти целия си живот изживя в Америка. Айн Ранд е певица и страстна защитница на капитализма. Тя е непримирим враг на левите идеи в политиката и икономиката, както и на намесата на държавата в живота на човека. Основната и книга „Атлас изправи рамене” от 1957г. /наскоро публикувана на български/ само през миналата година се продаде в 400 хиляди екземпляра в САЩ. През 2009г. в Америка има възраждане на позабравената Ранд. Причината е ясна - сега на власт е Барак Обама, най-левият президент на САЩ от десетки години. Обама днес ръководи невиждана, крайно лява промяна в Америка и най-голямата намеса на държавата в живота на американците след войната.
През 20-те Айн Ранд напуска Съветска Русия и се нарича капиталистически радикал, а не консерватор. Философските си идеи, които тя определя като Обективизъм са описани в няколко сборници с есета. В политическите си книги, Ранд твърди, че капитализмът има морална основа, за разлика от варварския комунизъм, а свободният пазар е необходим и най-добре пригоден за човешката природа. Аргументите и против „съчувственото” пре-разпределение на богатството и доказателствата в полза на личния егоистичен стремеж за натрупване на богатство днес са особено силни, заради действията на Обама, насочени в обратната посока. Ранд формулира по необичаен, страстен и достъпен начин този стремеж. Не в сухи икономически трудове, а в увлекателни книги със сюжет и герои, чийто живот е химн на самия живот. Тук е втората основна морална идея на Ранд – за живота, който е цел сам по себе си и за хората, за които най-естественото нещо е да обичат най-много собствения си живот. В прекрасната първа книга на Ранд, „Ние, живите”, която скоро ще излезе на български, един от главните герои казва: „Всеки честен човек живее заради себе си. Всеки човек, който заслужава това име, живее заради себе си. Човек, който не го прави – не живее”.
Но Ранд стигна до крайност при възхвалата на егоистичната любов към живота и забогатяването и отхвърли вековната етика на алтруизма и саможертвата. Тя никога не прие, че свободният пазар спокойно може да съществува с не-индивидуалистични и не-пазарни добродетели – например на семейството и обществото. Вместо това Ранд поставя дори човешките отношения в рамката на пазарните. Тя твърди, че грижите ни за любимите ни хора са основани на икономиката. Сякаш няма нещо, което се нарича любов и което е най-силната връзка между човеците. В прочутото си интервю за „Плейбой” от 1964г. Ранд невъзмутимо заявява, че е „неморално” семейството и приятелството да бъдат поставяни над икономиката и свободния пазар. За нея държавната намеса в живота на обикновените хора е толкова зла, че трябва да бъде наказана дори със смърт. В „Атлас изправи рамене” има една смущаваща сцена – бюрократична некомпетентност и арогантност водят до железопътна катастрофа. Ранд язвително отбелязва, че загиналите пътници не са невинни жертви на трагедия, както биха помислили повечето хора. И след това твърди, че жертвите са ползвали неетични държавни помощи и са разпространявали отблъскващи политически и философски идеи. Неприкритият намек на авторката е, че загиналите са заслужавали участта си.
С огромна воля и логика Айн Ранд не загуби нито един спор. Известна беше с абсолютната си непримиримост към чуждото мнение. За нея светът е черно бял, без никакви нюанси. Заради това често е нападана от критиците си. Джон Голт, герой от „Атлас” твърди, че всеки човешки проблем има две решения – правилно и грешно. Компромисът/центърът е зло. Според мен, тук Ранд е права. Защото, почти винаги в живота, неутралните, центристки убеждения, т.е. гигантската сива маса от стотици милиони хора без политически убеждения в демокрациите, са безпринципни и страхливи. Защото в битието на хората, основните решения обикновено са черно-бели, смели, крайни, а не компромисни, центристки.
Съвсем естествено е, че Айн Ранд предизвиква ярост и ненавист в левицата. Типично проявление е статията от 27 октомври м.г. в популярното левичарско-булевардно списание Gentlemen’s Quarterly / GQ/. Статията е за Ранд, пълна е с ругатни и злоба, заради това, че книгите и се продават отново със стотици хиляди и е мило озаглавена „Кучката се завърна”. /Впрочем същото списание обяви за най-стилен мъж на 2009 Джони Деп и публикува негова снимка, на която той гордо се пъчи с медалион на комунистическия садист и масов убиец Че Гевара/.
Проявление на лявата ярост, макар и по-сдържана е статията на Димитри Иванов във в. „Сега” от 10 февруари т.г. Статията носи нелепото заглавие „Айн Фолк Айн Фюрер Айн Ранд” и е пряк опит да се свърже Ранд с нацизма. Но този човек бих съобщил, че първата книга на Ранд „Ние, живите” е силно антисъветска и антиболшевишка. Заради това, в Италия на Мусолини книгата е филмирана с пропагандна цел през 1941г. Но след няколко прожекции властите осъзнават, че филмът е антинацистки, колкото и антиболшевишки и го забраняват.
Да, Айн Ранд беше противоречива личност, не приемаше чуждото мнение, изказваше радикални идеи, беше заклета атеистка, често нападаше своите от десницата, обвинявана е и до днес в студен егоизъм. Но тя написа необикновени, страстни, вълнуващи книги и то на английски, който не и беше майчин език. Тя, първа достъпно обясни, че хората не трябва да се страхуват от обвинения в самолюбие, а да обичат най-много собствения си живот и да живеят заради себе си. Несъмнено Ранд е от най-оригиналните и влиятелни мислители на миналия век.
За нея се знае, че никога не е имала деца. Затова понякога си задавам един некоректен въпрос, за който се надявам да не бъде приет за сексистки и неуважителен от много жени или за неуважение към паметта на писателката.
Дали Айн Ранд щеше да бъде постоянно обвинявана, че е студена и безчувствена егоистка, ако беше изживяла най-голямата радост на всяка жена – да има деца?
17.02.2010 09:43
17.02.2010 10:26
17.02.2010 10:52
Иначе, статията е хубава, и като повод, и като мнение.
Поздрави.
17.02.2010 13:10
17.02.2010 14:23
Името й е еврейско. Предполагам, че съвсем съзнателно, никога не е споменавала произхода си, което ме кара да я впиша в предишната ви тема.
Предполагам също, че липсата на майчинство е личен избор вследствие на житейско й кредо. Нищо пазарно няма в децата и в силно нефеминистичния акт по зачеването им.
До анонимен 7 - благодаря!
18.02.2010 16:47
19.02.2010 07:23
19.02.2010 15:39
20.02.2010 02:08
20.02.2010 11:19
А който иска повече, нека прочете "Капитализмът - непознатият идеал" и "За новия интелектуалец" от същата авторка. Има ги на български и може би още не са изчерпани. Четенето им си струва труда.
http://www.foreignpolicy.bg/show.php?storyid=784480