Прочетен: 17531 Коментари: 35 Гласове:
Последна промяна: 15.09.2012 12:09
Максимилиан, Салона и зоопарка в Челси
Изложението на живопис, организирано от Френската академия за изящни изкуства, известно като Salon, е най-значителното събитие в изкуството на Западния свят за времето от 1748 до 1890. В Салона показвали картините си известни и неизвестни художници от онова време. През пролетта на 1864 Салонът бил посетен от царствен гост – император Наполеон III. Императорът искал да се разсее от неприятностите. Старата му любовница Marguerite Bellanger родила току-що дете, за което гръмогласно и навсякъде твърдяла, че е на владетеля. Новата приятелка на императора, Valentine Haussmann, дъщеря на барон Haussmann, кмет на Париж, построил прочутите парижки булеварди, също за нещастие била бременна. Съпругата на императора, Евгения, никога не свикнала с постоянните му изневери. Тя, обаче, била непопулярна сред парижаните, заради необузданото си разточителство. Всяка сутрин, императрицата пръскала косите си със златен прах на стойност 200 златни франка. В бедните квартали на града се говорело, че всеки чифт от бельото и струвал 1000 златни франка – годишната заплата на строителен работник. Може би това са преувеличения на парижката тълпа, но е факт, че цели зали в Тюйлери били пълни с огромните колекции на Евгения от шапки, обувки и кожи, включително 14 палта сребърни лисици. Императрицата искала да бъде като героинята си, Мария Антоанета /но едва ли е искала съдбата и/ - обзавела личния си апартамент с нейните мебели, а над леглото си поставила портрет на покойната кралица.
Всъщност Наполеон имал по-сериозни проблеми. Той бил твърдо решен да превърне Мексико в про-френска, католическа монархия в Латинска Америка. Намерението му било в противоречие с американската доктрина „Монро”, според която Европа няма право да действа в Северна и Южна Америка. Но Наполеон имал късмет – американците били заети с бушуващата тогава гражданска война между Севера и Юга и не му обърнали внимание. Армиите на императора разгромили през май 1863 мексиканския бунтовник и враг Benito Juarez и Наполеон решил да сложи на трона австрийския херцог Максимилиан, по-малкия брат на император Франц-Иосиф. Максимилиан и младата му съпруга Шарлота, дъщеря на краля на Белгия, живеели безгрижно в красивия си крайбрежен замък в Триест, Castello Miramar и се отдавали на страстта си един към друг, както и на другото си любимо увлечение – ботаниката. Поради което, те, естествено, категорично отхвърлили амбициозното предложение на френския император. Последвала цяла година на настоятелни увещания. Наполеон поканил двойката на специален бал в Тюйлери и там най-сетне изтръгнал съгласието им. На 14 април 1864 двамата се качили на кораба Navara и поели към неизвестната си съдба, която се оказала страшна.
И така, новият Салон бил открит в неделя, 1 май 1864. Входът бил безплатен и посетителите се втурнали из залите. Пред картината на ориенталска танцьорка, Dance of the Almeh от Alexandre Cabanel веднага се струпала тълпа. Друга картина от Изтока, на холандския художник Laurens Tadema, известен и като Lawrence Alma-Tadema, привлякла вниманието на посетителите. Картината се казвала Pastimes in Ancient Egypt и изобразявала древни египтяни, които танцуват и слушат музика. След години Lawrence Alma-Tadema се прославил с прекрасните си картини на една необикновена тема – всекидневието на обикновените жители на древния Рим.
Пред две картини, обаче, се събрали най-много хора. Те били от най-противоречивия художник в онова време, безмилостно нападан и хулен. Художникът, когото наричали „Апостолът на грозотата” бил Едуард Мане и тежко преживявал всяка критика. Нарисувал една млада жена и завинаги я обезсмъртил. Жената се казвала Victorine Meurent, картината – Olympia. Meurent-Olympia предизвикала викове на отвращение на живо от публиката и унищожителни статии от критиците. Теофил Готие писал: „изкуство толкова долнопробно, че дори не заслужава упрек”, други заклеймили изображението като „женска горила”, „въглищарка от мините”, дори като „труп в напреднало разложение в моргата”! Според преобладаващото мнение тогава, французите изпитвали към Olympia погнуса, гняв и страх.
Другата картина от „Апостолът на грозотата”, представена в Салона от 1864, се казвала The Dead Christ with Angels. Теофил Готие ведната се възмутил и от тази картина, определил Мане като „ужасяващ реалист” и заявил, че този Христос бил толкова мръсен, дори и „възкресението не би го очистило”. Мане нарисувал Христос противно на приетото – с разрошена брада и нечисти ръце. Това оскърбило критиците, които обвинили автора в „неизразимо лош вкус”. В артилерийската подготовка против Мане се включили и от неочаквано място. През ноември 1864 в Салона пристигнал английски художник на 36 години на име Данте Габриел Росети. Всъщност целта на посещението му в Париж била да иде на изложба на Делакроа, който бил любимият френски художник на Росети. Първата му работа, обаче, била да иде на място, обичано от Делакроа – Jardin des Plantes, зоологическа градина на левия бряг на Сена. Животните били страст на Росети, който притежавал богат собствен зоопарк в дома си в Челси. Той е основател на школата на прерафаелитите, които се противопоставяли на индустриалната епоха във Великобритания. Прерафаелитите били влюбени в средновековните италиански фрески и майстори, като Andrea Orcagna, Andrea Pisano, Giotto di Bondone. Росети и последователите му търсели утешение от сивата промишлена Англия в романтиката на Средновековието. Той е автор на прекрасни платна, най-красивото според мен е „Беатриче в момента на смъртта”. И така британецът посетил Салона и съвсем естествено се отвратил от Едуард Мане. Ето какво писал Росети на майка си: „ Новата френска школа, с главен герой човек на име Мане, е само разложение и гной....картините му са драсканици.....Мане е френски идиот и със сигурност е най-самодоволният глупак, който съм виждал....” На приятеля си Swinburne, известен поет, Росети съобщил, че „цялото сегашно френско изкуство е една кочина и от него ми се повдига”. Както се вижда враждите между художниците не са ново явление.
Силно наранен от яростната лавина от оскърбления, Мане потърсил съчувствие от приятеля си Бодлер, който тогава живеел в Брюксел. В 1864 той му писал: „Как бих искал да си тук, скъпи Бодлер. Обидите валят върху мен, като град”. Но поетът бил човек, на когото град от обиди не би направил и най-малкото впечатление. Бодлер търсел лоша слава, веднъж заявил, че иска цялата човешка раса да се изправи срещу него. Според думите му, той се чувствал като риба във вода в реката на безчестието. Звучи невероятно, но за да предизвика нездравото любопитство на белгийците, Бодлер започнал да разпространява слуха, че убил баща си и го изял!
Най-тежката обида за Мане, обаче била сравнението на картината му The Dead Christ with Angels с книгата на „мосю Ренан”.
Пред мен е второто поправено българско издание на „Животът на Исус” от Ернест Ренан, издадено в София през 1895 от Т.Ф. Чипев. Странна е тази книга. Написана е с огромно убеждение, но е неубедителна. От всяка страница блика силното желание на автора да ме развълнува и докосне, но останах студен след последното изречение. Прочетох я преди много години и въпреки опитите на Ренан да подкрепя твърденията си с факти /само нему известни/, не повярвах на нито едно от тези твърдения. Неслучайно той се счита за най-големият враг на Католическата църква след Мартин Лутер. Ренан е блестящ познавач на източни езици – иврит и халдейски. Той превел и публикувал на френски Книгата на Йов и Песните на Соломон. После поискал да стане ръководител на катедрата по иврит и халдейски в College de France. Католическата църква се противопоставила и Ренан бил отхвърлен. За утеха, Наполеон III го изпратил в Ливан на археологическа експедиция. И там, в една колиба от кал, в 1861, гневният, изпълнен с ярост против вярата Ренан написал „Животът на Исус”. В книгата той анализира Библията по научен и исторически начин, не по теологически. Според Ренан, Исус е необикновен, изумителен човек, но само човек, обикновен смъртен, а не Син Божий. Проповедник от Галилея с колосална страст и енергия, който върши чудеса-трикове, натрапени в съзнанието на доверчивото простолюдие. Ренан отрича дори и Възкресението! Според него след смъртта на Христос /причинена според научното му обяснение от разрив на сърцето/, той не е възкръснал. Възкресението е измислено именно от гигантското желание на учениците на Христос той да възкръсне и преди всичко от безумната любов на Мария Магдалена. Книгата на Ренан, издадена в 1863 е посрещната с негодувание от мнозинството от французите. За няколко месеца, обаче, са продадени фантастичните за онова време 60 хиляди бройки.
Ето с какво е била сравнена картината на Мане!
Впрочем, Ренан има последователи и в наши дни. Никос Казандзакис написа прекрасната, но богохулна творба „Последното изкушение на Христос”. Мартин Скорсизи направи прословутия и спорен филм по тази книга. Според мен, и тримата страдат от вечната заблуда-мечта на хиляди поколения. Милиони хора през вековете са мечтали и искали, искат и сега да се самоопределят с Христос. Искат те да бъдат като Него и в желанието си Го превръщат в смъртен. Но Исус не е смъртен.
В 1890 известните френски художници и критици се скарали за функциите на Салона и той се разпаднал на няколко части. Това бил краят на най-голямото годишно събитие в изкуството в западния свят в продължение на повече от век.
В 1867г. нещастният Максимилиан бил изоставен от французите в Мексико, сетне заловен и разстрелян. За какво ли е мислил в последните мигове, пред куршумите в дивата латиномериканска страна? За замъка си, който така злощастно напуснал край топлото, изумрудено море? Скоро след това последвал и провалът на Наполеон III. Шарлота изгубила разсъдъка си от скръб и живяла цели 60 години след съпруга си в белгийски приют за душевно болни. Любимата и кукла се казвала Максимилиан.
От тези дни и хора са изминали много човешки животи. Отдавна земята се вълнува от друго. Днес картините на Едуард Мане, Данте Габриел Росети и Lawrence Alma-Tadema струват милиони долари и са притежание на големите световни музеи и най-богатите колекционери. Наполеон III и Максимилиан имат своето място в историята, а Ернест Ренан е все така популярен, но противоречив автор.
Но колко от сегашните писатели и художници ще живеят сред хората и след два века?
01.07.2010 12:00
01.07.2010 12:03
01.07.2010 12:28
Спорно твърдение на Дъскарев. Исус е божествен, да, но нали според Евангелията е "Син человечески". Това е може би причината хората да искат да се идентифицират с Исус. Но есето, е много добро, наистина. Трябва да има повече такива текстове в това чалгаджийско и опустошено време.
01.07.2010 12:32
01.07.2010 13:18
Аламеда
01.07.2010 13:22
01.07.2010 14:15
Поздрави!
01.07.2010 19:51
01.07.2010 20:06
01.07.2010 21:06
Белчо
01.07.2010 22:15
20-ти век даде своите големи творци, ще ги даде и 21-ият!
Възможно е. Средата днес е друга, много по-вкисната и окаяна, според мен. Пълно е с идолопоклонници "реалисти", за разлика от по-рано. Това, за което тези "класически имена" са били обругавани тогава, днес вече не се отхвърля, а се приема като нещо нормално.
Все пак, Мане е бил руган не защото всяко време си има яростните критици. Бил е руган за точно конкретни неща, а не просто ей така. Днес да видиш задника на Азис по телевизията, или гола манекенка с бански на Palmers върху билборд е нещо почти естествено.
Алеко Константинов е сбъркал само в едно - че е обобщавал. Ако не беше обобщавал, нямаше да се получи неговия обобщен и в много отношения спорен литературен образ.
02.07.2010 18:18
02.07.2010 20:33
05.07.2010 16:37
05.07.2010 16:39
Фиделчо, това по-горе е за теб
05.07.2010 18:14
05.07.2010 18:20
06.07.2010 13:32
от глад. Интернетът щеше да бъде полу-забранен или забранен като в Китай и Сев. Корея, ако не бяхте се провали.
06.07.2010 13:34
06.07.2010 16:25
06.07.2010 16:35
Или защото ме свързваш с Фидел Кастро? Фидел означава "верен" и само с това има нещо общо виртуалното ми име. Само от догадки стигна до глобални заключения.
Не се сърди, но мисля, че си много прост.
07.07.2010 09:37
07.07.2010 10:38
Какъв Фиделио? Hi Fi - това е истината! Фиделио е опера, ама нейсе!
07.07.2010 13:47
10.07.2010 10:25
вие комунягите/левичарите сте големи лицемери. Хем сте такива, хем вие срам да си признаете.
Така е! И освен това дребни душици и злопаметни. Човека - Дъскарев , може да напише нещо хубаво и неполитическо, за тревите и пчелите, за небето и морето, за красотата на музиката или живописта. Няма значение. Вие ще си го мразите и ще си го отричате, защото някога, някъде е разобличил някой от кумирите ви.
......
Чудесно есе , г-н Дъскарев! Приятно се чете, а човек и научава по нещо, не само за творците и историята, а и за критиците ви. Симеон
31.08.2010 18:22
31.08.2010 18:26